torsdag 24 juli 2014

Recept: Squash

Jag skulle bara ut och skörda en squash och fick med mig dessa hem. Nån som känner igen sig? Vad gör du med alla dina? Skicka gärna ditt favoritrecept så lägger jag in det här!

Sara Bäckmo som bloggar om Skillnadens trädgård har ett trevligt recept på sin blogg som jag modifierat lite. Jag bytte ut 5 dl vatten + 3 dl riven squash till 8 dl riven squash som jag dessutom mixade till en sorts degvätska. Dessutom tog jag vara på squashfröna.
/Sara Nelson

Squashbröd, denna gång bakade som runda
bitar istället för i långpanna.

Squashbröd i långpanna av Sara x 2
Till ca 24 portionsbröd:
50 g jäst
8 dl riven och/eller mixad squash
3 dl rågflingor
1 msk honung
1 tsk salt
1-2 dl grahamsmjöl
vetemjöl så degen håller ihop

1) Smula sönder jästen i degbunken.
2) Dela squashen och plocka ut eventuella kärnor. Dessa kan du lägga som dekoration på brödet då det jäst klart.
3) Riv och mixa squash. Värm i kastrull till 37 grader.
4) Lös upp jästen i squash-degspadet.
5) Häll i rågflingor, squash, honung och blanda väl. Häll sedan i vetemjöl lite i taget tills degen fått lagom konsistens. Du behöver antagligen fylla på mer allteftersom degen knådas. Knåda degen för att den ska bli fluffig då den jäser. Häll i saltet på slutet. Jäs degen 1 timme.
6) Stjälp upp degen i en smord långpanna. Platta ut degen i pannan. Lägg över en handduk och låt degen jäsa ca 30 minuter.
7) Värm under tiden ugnen till 225 grader.
8) Vill du göra brödet lite focaccia-inspirerat kan du ringla över olja, strö över squashkärnorna och kanske smula över lite salt eller dekorera ytterligare med oliver eller rosmarin. Då brödet jäst färdigt skär du degplattan i ca 24 bitar (4 x 6) med en mjölad kniv eller liknande.
9) Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter. Låt sedan svalna på galler.

Sara Bäckmo tipsar: Som en variant på långpannebrödet blir det jättefina bröd genom att istället kavla ut plattan på ett bord och stansa ut till exempel runda bröd med ovandelen av ett mjölat glas, eller pepparkaksformar. Dessa gräddas under några minuter i ca 250 grader varm ugn. Med pepparkaksformarna gör jag mellanmålsbröd i former som ungarna tycker är kul. 

Mormors soppa
Ulrika Tegnér skrev: "Jag har ett suveränt squashsopparecept efter min mormor!
Mjuka en hackad gul lök i smör/olivolja. 
Hacka ca 500 g squash (eller ta hälften Västeråsgurka) och hacka lite vitlök.
Koka upp allt i ca 6 dl grönsaksbuljong. Det går också fint att hacka i lite betblast, tycker jag. 
Koka mjukt ca en kvart
Tillsätt 2 dl creme fraiche, en deciliter hackad persilja och mal/mortla i lite svartpeppar.
Mixa med mixerstav och späd eller krydda mer vid behov. Lite, lite basilika är inte dumt men inte nödvändigt heller. Mormor brukade till den servera en klick av creme fraiche med finhackade rädisor och vitlök, men jag tycker den är godast som den är.

Ett annat favvorecept på storvuxna squashar är att halvera den på längden, gröpa ur och fylla med en god röra (Typ vegetarisk färssås /linssås /grönsaksgryta) och gratinera med ost på toppen!"

En samling av squash-recept på bland annat brownies, pizza, biffar, sallad och soppa hittar du hos Gröna skafferiet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar