torsdag 14 november 2013

Sveriges första campingodling

Foto från Råbocka campings facebook. Dock saknas bilder
från odlingen
I stadsodlingskursen ingår att genomföra ett projekt och praktik. Allteftersom vi uppdaterar bloggen med inlägg om dessa kommer du hitta länkar till redovisningar från sidan Vi som går kursen.

Praktik & Projekt: Sveriges första tillsammansodling på en camping
Linn Sköld

Stadsodling i all ära men Linn har nog kommit på en av de smartare koncepten - campingodling. De flesta av sässongsgästerna är ju på plats från april till oktober. Inte minst är de på plats just då stadsodlarna överger sina odlingslotter, inte sällan till förmån för mördarsniglar, ogräsinvasion och torka.

Här försöker jag (Sara) att återge Linns berättelse:

"Andra dagen vi hade varit här på kursen så ringde jag min kommun och kollade om de hade något stadsodlingsprojekt där jag kunde ha min praktik. Jo, det hade de och de skulle återkomma. Men så hörde jag inget." Linn ringde igen och fick veta att det inte var ett ställe för praktik, utan snarare boende som odlade i ett bostadsområde.

I samma veva hade maken fixat sässongsplats på Råbocka camping. Sässongsplats innebär att du får ställa din husvagn där från april till oktober. Odla kan du ju göra på campingen, runt om finns ju massor av ytor.
Jag ringde ägaren och berättade min idé. Först blev det helt knäpptyst i luren. Jag hann tänka att han förmodligen tyckte jag var helknäpp. Men, nä, ägaren tyckte det var en jättebra idé. Vi träffades och gick runt och hittade bästa, soligaste platsen. 
Jag sa att jag kommer ju att driva detta, men du får ju stå för kostaderna, förklarade Linn. Återigen var ägaren med på noterna och medgav utlägg upp till 8000 kr. Han insåg att han skulle bli först i Sverige med en odling på en camping. Linn beställde 5 ton jord. Företaget som levererade jord var lika positiva som campingägaren och hon erbjöds halva priset och fri frakt, bara företagets namn fick synas. Jorden kom till valborg.
De första människorna som kom var några pensionärer, damer. Linn fick höra kommentarer som
"Och bönor, det kommer aldrig gå att odla här." "Vi är ju här på campingen för att slippa..."
När Linn satt på toa hörde hon folk prata ja, jag förstår inte det här” och tänkte att, ja, det här kommer kanske inte gå så bra. Men hon satte igång. Barnfamljer hittade dit. De sura damerna tog med sina solstolar och kaffe och fortsatte fälla kommentarer som ”Ja, det kunde man ju aldrig tänka sig.” Jag inflikar att åskådarna är viktiga i stadsodling. De räknas som deltagare. Annars kunde vi ju lika gärna odlat på en åker.

Mer och mer folk engagerade sig. Odlingen kom att delas upp i olika avdelningar. Barnen hade sin avdelning där de fick odla helt fritt. Det var inte mening först, men det kom några barn som bara hällde ut fröer. Det fick bli en barnavdelning.
Linn fixade lappar och vattningsschema.
Allt gick jättebra.
Sedan en dag var allt i en avdelning helt uppochner. Kaniner hade hittat dit.
Linn satte upp lappar för att få hjälp att sätta upp nät och staket.
Kaninerna grävde sig in, knäckte staket och var helt orädda. De kunde sitta mitt i en odling och bara titta på en.
De försökte olika knep. En dag kom någon med luftgevär och försökte skrämma kaninerna.
Men kaninerna fortsatte glatt att äta. De åt allt. Till och med tomatplantorna åt det upp. Lök, blast, frön. Morötter grävde de upp.
Vi satte om sallad i omgångar - och det tyckte kaninerna var jättebra.
Vi var jättestolta över örterna. De höll längst. Men när det andra var slut tog de örterna också. Bara curryörten kvar. Till slut fanns bara jordärtskocka, potatis och rödbetor (inte blasten).
Till slut blev det bara komiskt. Kaninerna blev det stora samtalsämnet. Och folk sa ”jaha, vad har de ätit upp idag då”.

Inför nästa år:
Allt som vi försökte odla gick att odla.
Allt växte bra.
Platsen var jättebra, jorden, plantorna, allt var bra.
Allt fler och fler blev intresserade.
Kommunen var glad, skrev om odlingen och satte texten på sin hemsida.
Allt var bra – förutom kaninerna.
Ägaren till campingen sa att han till nästa år kommer att sätta upp ett ordentligt stängsel och odlingen kommer att få en egen plats på campingens hemsida.

Linn odlade även utanför husvagnen. Det gick bra. Där var hela tiden folk och ljud av barn. Kanske skulle vi ha en bandspelare med barnljud som skydd mot kaninerna nästa år.

Lärdomar:
  • Man ska inte ge sig! Först komma inga, men då bestämde jag att jag gjorde detta för mig själv. Då när de såg att jag var ihärdig så kom folk.
  • Folk blir inspirerade! Bland de som kom och var med berättade några om planer på att skaffa hus med plats för odling. Någon funderade på att byta husvagn mot kolonistuga. Någon frågade "Vad kan jag odla på balkongen?"
  • Du blir expert! Linn har lärt massor av praktisk odling. Folk trodde att hon kunde, men Linn fick ofta säga att ”det får vi nog slå upp”.  I husvagnen hade hon många odlingsböcker. När Linn nästa dag fick samma fråga så hade hon ett svar och kunde svara som den expert de trodde hon var.
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar