tisdag 9 juli 2013

Lyssna på P1 och hör om odling som ett led i att ställa om samhället

Våren 2013 utökades Ett Grönare Lunds
odlingar från 9 odlingslådor till att nu
även ha en mindre potatisåker.
Vi som går stadsodlingskursen började med olika ingångar. För mig är odling en komponent av omställningen mot ett fossilfritt samhälle och en plattform för möten, de möten som jag tror är en förutsättning för att kunna genomföra hållbara förändringar i samhället. Privat handlar odlingen också om välbefinnande och att leva ett balanserat liv.

Idag lyssnade jag på radions P1-morgon och blir än en gång stärkt av att höra om goda exempel på hur folk samlas för att odla ihop. Anders i Söderhamn berättar om den klimatångest och sömnlöshet som drabbade honom 2007.

Festlig invigning med plantering av
potatis 2 maj i år.   
Nu drömmer Anders om jordkällare och pratar om glädjen som driver omställningsarbetet. Jag känner väl igen mig i resan. De senaste åren har jag mött många som är på samma resa och det är härligt att inte vara ensam på färden!

Känner du dig ensam på färden? Ett sätt att hitta andra där du bor är att gå in på Omställnings Sveriges hemsida och leta upp en grupp eller starta en egen!

Eller starta en tillsammansodling som min kollega Julia Linder gjort. Sedan mars i år arbetar jag med Julia i projektet Ett Grönare Lund. 

26 maj hade vi en cirkusinspirerad
show under Lunds Stadsodlingsdagar.    
Julia, som är aktiv i organisationen ABC - aktiva insatser för människa och miljö inspirerades av Barn i stan, ett integrationsprojekt i Malmö, och ansökte om projektpengar från Allmänna arvsfonden för något liknande i Lund.

I år är det tredje sässongen odlingarna bedrivs på Linero. Projektet engagerar många voluntärer som studerar i Lund, och det var mötet med dessa studenter som lockade mig att arbeta med projektet. Samt det faktum att projektet går in i en fas där syftet är att sprida erfarenheter och sammanställa en modell för "odling som demokrativerkstad".
Trädgården är en plats för möten. Här är
jag med 3 stöttande personer från LKF.    

Fotografierna i detta blogginlägg är från vårens verksamhet och extra festligheter. Följ arbetet och odlingarna på Arvsfondens blogg och på Facebook. Kontakta gärna mig och Julia om du vill veta mer om Ett Grönare Lunds arbete!

Jag har turen att kunna kombinera arbete med den praktik som är obligatorisk i stadsodlingskursen. Snart kommer ni att få läsa om många olika praktikplatser!
/Sara Nelson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar